Jump Math - Programa de enseñanza aprendizaje de matemáticas

Jump Math Blog

CEIP Lajares: “Ara els docents gaudim ensenyant matemàtiques” – La seva experiència JUMP Math

La directora d’aquest centre de les Illes Canàries, Loida González, ens explica avui la seva experiència JUMP Math. Loida, ha estat reconeguda els darrers tres anys, com una de les millors docents d’Espanya en el marc dels Premis EDUCA. Entrevistem la coordinadora d’implantació de JUMP Math i docent de matemàtiques de 3r i 4t de primària.

El CEIP Lajares és una escola rural situada al nord de l’illa de Fuerteventura. Compta amb 237 alumnes des d’infantil fins a sisè de primària, el 95% dels quals són estrangers.

Com a referent en el treball per competències i en atenció a la diversitat dels seus estudiants, les claus del centre són el treball en equip del claustre docent i la seva aposta per la innovació.

“Es tracta que tots portem una mateixa línia de treball i acceptem la filosofia del col·legi. En general, els docents ens acostumem a la rutina i els mètodes nous fan por. Però és necessari ajudar a tots els estudiants i treure el màxim partit de cadascun d’ells. Crec fermament que cada nen és diferent i per tant també ho és la seva manera d’aprendre”, ens explica la Loida sobre la seva experiència JUMP Math.

Reptes principals a l’hora d’ensenyar matemàtiques – La seva experiència JUMP Math


A l’hora d’ensenyar matemàtiques, un dels seus principals reptes és que, sovint, el centre ha de cobrir classes de matemàtiques amb docents que no són especialistes en aquesta assignatura. En aquest sentit, opina que és primordial tenir un programa que ajudi els docents i als estudiants a gaudir de l’assignatura per a deixar de tenir-li por.

Un canvi metodològic – La seva experiència JUMP Math

“Les dificultats per a comprendre determinats conceptes a l’aula, les explicacions poc atractives que no ajuden a retenir conceptes i la falta d’hàbits de treball dels estudiants a casa, van portar a una època d’alt índex de fracàs escolar en els instituts de Fuerteventura”, comenta Loida. Per això, l’equip directiu del centre va vuele la necessitat de buscar un model d’ensenyament-aprenentatge que s’enfoqués tant en l’alumnat amb dificultats com en el que controla bé l’assignatura. En les seves paraules: “tots els estudiants tenen dret a ser bons en matemàtiques”.

Van apostar per un canvi i van conscienciar al professorat de la formació que havien de fer per a dur-lo a terme. A partir d’aquí, coordinació i planificació van ser dues paraules fonamentals tant a nivell del claustre com de personal docent, assegura la directora del CEIP.

“Ara, després de dos anys amb JUMP Math, els docents gaudim ensenyant matemàtiques. Les classes es converteixen en jocs de reptes i és alguna cosa que als estudiants els apassiona. Treballem molt de manera cooperativa i el clima de la classe ha millorat moltíssim. Abans les matemàtiques eren com més mecàniques, ara ens detenim en cada sessió analitzant els passos que cal donar amb un concepte determinat. Fins i tot els estudiants amb dificultats tornen a enganxar-se a la classe, i superen aquestes llacunes d’aprenentatge. Veiem millores en la resolució de problemes, i els aprovats en l’assignatura han augmentat en un 70%” comenta Loida sobre la seva experiència JUMP Math.

A més, una de les satisfaccions més importants és que els estudiants que ja estan en l’institut tornen a l’escola per dir que JUMP Math els ha ajudat a entendre millor les matemàtiques en el seu primer any d’ensenyament secundari.

Loida assegura que han arribat a la base de l’enteniment de moltes operacions gràcies al treball manipulatiu i al material de la pissarra digital que permeten classes dinàmiques i representacions molt atractives per als estudiants. Dels recursos que ofereix el programa, sens dubte es queda amb els moments de formació que imparteix l’equip de JUMP Math. “Els professors tenim molta càrrega lectiva i tenir aquest tipus d’accions a la nostra disposició fa que el claustre s’ompli d’energia i vulgui millorar”.

Propers reptes del centre – La seva experiència JUMP Math

Sobre els pròxims reptes a nivell de centre, ens comenta que li encantaria poder tenir aules més grans on treballar de manera cooperativa i fer grans assemblees per explicar bé tots els conceptes matemàtics. “Volem que els docents perdin la por d’innovar i que entre centres comencem a ajudar-nos més”. Una de les eines que ja han posat en marxa és la creació d’un grup de WhatsApp per als docents de JUMP Math a les Illes Canàries. “Així podem compartir idees, dubtes, etc…”.

Moltes gràcies Loida per compartir els detalls de la teva experiència JUMP Math.

Si tu també vols tirar endavant aquest canvi metodològic, contacta’ns!

Comparte