L’itinerari que proposa JUMP Math per desenvolupar una bona habilitat de càlcul mental té en compte en tot moment l’ordre i la seqüenciació necessaris, afavorint el gust per les matemàtiques i la motivació per aprendre-les.
Els avanços en la neurociència ens indiquen que les emocions i el gust per aprendre són clau per aconseguir bones connexions neuronals per a un procés d’aprenentatge sòlid i motivador. A més, és important cuidar el moment en el qual s’aborda un concepte matemàtic tenint en compte l’edat madurativa dels alumnes.
JUMP Math treballa el càlcul mental des d’Educació Infantil i durant tota la primària amb estratègies que es van complementant i que els alumnes van aplicant quan les tenen dominades. El comptar amb elles, els ajuda a tenir confiança i seguretat en si mateixos.
Educació Infantil i càlcul mental
L’objectiu en aquesta etapa és ajudar a desenvolupar un bon sentit numèric. Els alumnes aprenen a dir els nombres en veu alta sense atorgar-li un significat encara. A continuació aprenen la correspondència d’un objecte per cada nombre comptat. Després estableixen una relació entre l’últim element comptat i el conjunt d’elements, apareixent la noció de quantitat: si comptem 6 elements, el número 6 ho assignem a l’últim element. Finalment, els alumnes identifiquen, ja sense explicar, un determinat nombre d’objectes.
Càlcul mental a 1r de Primària
En el primer curs apareixen 20 habilitats de càlcul mental que es treballen de forma seqüencial i que es relacionen unes amb unes altres:
- Les quatre primeres consisteixen a sumar o restar 2 a partir de nombres parells o nombres imparells, la qual cosa més endavant ajudarà al fet que els alumnes puguin imaginar el pas entre desenes. Un cop hagin après a sumar i restar els números 1 i 2, podràn sumar i restar fàcilment, els números 3 i 4:
35 + 3 = 35 + 2 + 135 – 3 = 35 – 2 – 151 + 4 = 51 + 2 + 251 – 4 = 51 – 2 – 2
I després aprenen com sumar 5 a partir de 4 més 1 o restar 5 a partir de restar 4 i restar 1:
42 + 5 = 42 + 4 + 142 – 5 = 42 – 4 – 1
- El següent grup d’habilitats utilitza les anteriors per sumar dobles o sumar nombres que difereixen en una unitat, o sumar desenes i unitats. Això és molt important per donar sentit al valor posicional de les xifres.
- L’últim bloc consisteix a desenvolupar estratègies de suma per iniciar la idea d’agrupació. Per exemple, la transformació de 10 unitats en una 1 desena.
Càlcul mental a 2n de Primària
Se segueix treballant en les habilitats anteriors i s’incorporen noves estratègies:
- Utilitzar el valor posicional d’un nombre per transformar una resta en una suma:
- Identificar el valor posicional dels nombres que s’estan restant. Si té les mateixes centenes o les mateixes desenes, es pot fer restant solament les unitats: 27 – 25 = 2
- Realitzar la resta d’un nombre de dues xifres a un múltiple de 10, la qual cosa comportaria la descomposició de les desenes en 10 unitats, observant que és equivalent restar un 1 a la desena i després sumar una unitat: 30 – 17 = 29 + 17 +1 = 12 + 1 = 13
D’aquesta forma desenvolupem diverses formes de realitzar càlculs matemàtics i ajudem a consolidar estratègies aparentment senzilles però que juntes ajuden agilitar el càlcul mental.
Càlcul mental a 3r de Primària
Apareix la noció de multiplicar i les taules de multiplicar a partir d’haver après a comptar de 2 en 2, de 3 en 3, etc. És molt important que aparegui al mateix temps una representació dels nombres, per exemple amb files i columnes, perquè això afavoreix el reconeixement de patrons ocults i relacions entre xifres que ajuden a una millor comprensió del sentit de multiplicar.
Existeixen molts mètodes per aprendre les taules de multiplicar. JUMP Math utilitza la visualització geomètrica del concepte ordenant els nombres en files i columnes, pròpiament una taula. És important relacionar la idea de comptar de 2 en 2 o de 3 en 3, etc. amb l’observació de quantes files de 2 o 3 elements en tenim. D’aquesta forma podem fins i tot relacionar el concepte numèric amb la noció d’àrea de superfície d’un rectangle. Això serà de gran ajuda quan es treballin conceptes geomètrics.
Càlcul mental a 4t de Primària
Utilitzem les estratègies que han aparegut abans, ara amb nombres més grans. Per exemple, podem sumar nombres de tres xifres descomponent les centenes i les desenes en unitats.
Conclusions
JUMP Math treballa en tots els cursos, sobretot en cicle inicial i cicle mitjà, diverses estratègies de càlcul que ajuden a augmentar l’autoconfiança dels alumnes. Presentar-les de manera seqüenciada i donant temps al fet que les assimilin, els permet incorporar una gran varietat de recursos que no solament els confereix tranquil·litat a l’hora de realitzar operacions matemàtiques, també els facilita que més endavant puguin comprendre continguts més abstractes.
T’agradaria provar JUMP Math? Descarrega el teu kit de mostra.