Ma. Carmen és una mestra d’Educació Primària d’un centre educatiu de Múrcia que actualment es troba gaudint de la jubilació. En els anys com a docent de primària ha tingut l’oportunitat d’implantar JUMP Math i redescobrir les matemàtiques a través d’una nova metodologia. Per això avui, Ma. Carmen, ens explica la seva experiència JUMP Math.
Diàleg amb Ma. Carmen – La seva experiència JUMP Math
En un correu que us hem enviat amb les novetats, ens ha respost explicant-nos la seva història i agraint-nos pel treball realitzat des de JUMP Math:
“Estic molt agraïda a JUMP Math perquè vaig trobar en aquest mètode la resposta a molts problemes que em plantejava amb l’ensenyament de les matemàtiques. Des que vaig començar a fer-lo servir vaig veure com els meus alumnes gaudien i es divertien amb les matemàtiques. Em demanaven més reptes alhora que sense adonar-se’n perdien la por al fracàs.”
Tal com ens ha explicat, si bé ha estat docent de primària, Ma. Carmen s’ha format com a Llicenciada en Ciències de l’Educació. D’aquesta manera, durant molts anys com a docent, ella ha replicat la manera d’ensenyar les matemàtiques, tal com ella les havia après.
“Ara amb aquest mètode és quan he descobert moltes relacions i els “PER QUÈ” de conceptes que donava per interioritzats però que no coneixia en profunditat. He gaudit redescobrint les matemàtiques!”
La vostra resposta al nostre correu ens ha fet moltíssima il·lusió! Docents com Ma. Carmen, amb ganes de seguir reaprenent i ensenyant, no només els conceptes, sinó també la passió per les matemàtiques, són el que ens motiven a continuar amb aquest gran projecte.
A tots ens ha commogut molt!
Així que decidim fer-li algunes preguntes perquè ens expliqui més sobre la seva experiència JUMP Math.
El canvi metodològic – La seva experiència JUMP Math
Ma. Carmen, ens explica que el seu primer contacte amb JUMP Math va ser quan va assistir a un curs a Múrcia en col·laboració amb la Conselleria d’Educació, on es va presentar el mètode.
Per sorpresa seva, JUMP Math era una metodologia didàctica per ensenyar matemàtiques.
“Em va sorprendre la manera tan lúdica i senzilla d’iniciar el concepte d’igualtat i les equacions de primer grau i després com van presentar amb esquemes i dibuixos la divisió de fraccions sense veure les fraccions.”
La curiositat ja començava a picar a la porta, així que va decidir entrar a la web de JUMP Math Canada. Va ser allà on, per sorpresa seva, es va trobar amb la didàctica de més conceptes.
Ja convençuda de la metodologia, va demanar a la Conselleria que li enviessin els llibres per als seus alumnes, i a JUMP Math, les guies de 5è E.P.
“Estàvem al 2n trimestre i des dels primers dies vaig començar a notar l’actitud positiva dels meus alumnes cap a les matemàtiques, les veien fàcils, les entenien i això els donava seguretat i motivació.”
Per al curs següent, va decidir treballar la metodologia JUMP Math el curs complet i va ser allà on realment va començar a veure les notables millores.
“Els rendiments en aquesta àrea van millorar tant que a la proposta de la direcció del centre tot el claustre va decidir sumar-se i adoptar aquesta metodologia i, mitjançant un projecte de formació, vam aconseguir cursos de formació i materials per al centre.”
Treballar els conceptes matemàtics – La seva experiència JUMP Math
Li hem preguntat a Ma. Carmen si hi havia algun concepte matemàtic que li hagi cridat més l’atenció i ens ha contestat que, si bé n’hi ha molts que li han cridat l’atenció per com els treballa la metodologia JUMP Math, un dels que més l’ha sorprès ha estat la manera d’introduir el càlcul de manera manipulativa des d’infantil perquè els estudiants entenguin el que estan fent i, després, aplicar-ho a l’hora de resoldre problemes.
L’abans i el després – La seva experiència JUMP Math
Ma. Carmen ens ha explicat que abans treballava els conceptes matemàtics tal com indiquen els llibres de text més coneguts. Quin era el procediment? Presentar el concepte i després resoldre gran quantitat d’exercicis perquè, sobre la base de la repetició, els estudiants aprenguin els conceptes.
“Jo això ho he tingut clar tota la meva vida que no serveix, els més llestos et “podien” seguir però la majoria es quedava despenjada i pensant que les mates eren una cosa difícil i avorrida.”
La metodologia del centre ha canviat des de la implantació de JUMP Math.
“JUMP Math treballa cada concepte des de baix, començant pel que és més proper a l’entesa del nen d’una forma visual i gràfica. Es proposen jocs o reptes que ells poden comprendre i després practicant va pujant el nivell a poc a poc. Així s’integren tots els nens a l’aula, tots poden practicar i aprendre, uns arriben més lluny i els altres no, però tots treballen amb el mateix concepte”.
L’impacte a curt i llarg termini
Per la seva experiència JUMP Math, Ma. Carmen ressalta que el més impactant a curt termini és veure que les matemàtiques comencen a ser una assignatura que als estudiants els agrada.
“Es diverteixen i estan desitjant que arribi l’hora d’aquesta classe.”
També ressalta que, com que és un mètode integrador i d’ensenyament escalonat, tots poden aprendre els conceptes. Això permet que els conceptes realment siguin incorporats i apresos, evitant la seva repetició i oblit.
Pel que fa a l’impacte a llarg termini, ha comentat:
“A llarg termini he observat com que els nens puguin resoldre reptes per si sols ha augmentat la seva confiança i els ha fet sentir-se “importants”, ”que valen per estudiar””.
Què diries a un docent que es troba en procés d’implantació JUMP Math?
Quan li hem fet aquesta pregunta, la Ma. Carmen ens ha donat una llista de recomanacions que ens semblen molt important compartir:
- Que llegiu i rellegiu les guies abans d’obrir el llibre.
- Que vegeu els vídeos de classes de John Mighton.
- Que utilitzeu la Comunitat JUMP Math.
- Que us apunteu a tots els cursos de formació que pugueu.
- Que adapteu el currículum oficial a l’ordre i la seqüenciació de JUMP Math i no al revés.
- Que no cal fer tots els exercicis del llibre de pràctica i avaluació, cal seleccionar en funció del nivell que porti la classe en general i fer que cada estudiant faci allò que saps que és capaç de fer.
Agraïments de Ma. Carmen a l’Equip JUMP Math
“Gràcies a tot l’equip per acompanyar-me i donar-me suport aquests anys. Una abraçada per als assessors que vaig conèixer personalment i als que no vaig conèixer personalment, però els vaig llegir a la seva pàgina web o els vaig veure virtualment als webinars en què vaig participar. També els professors i alumnes del col·legi pilot que vaig visitar a Barcelona. Em van obrir les portes de les seves classes i, aquell dia, fins i tot els més petits van parlar en castellà perquè jo els pogués entendre. Gràcies a tothom.”
Si a tu també t’ha encuriosit, per saber més sobre la metodologia, et convidem a descarregar el Kit de Mostra perquè puguis aplicar la metodologia JUMP Math a la teva classe.