Jump Math Blog

Col·legi Santíssima Trinitat Ikastetxea (Getxo) – La seva experiència JUMP Math  
El Col·legi Santíssima Trinitat Ikastetxea (Getxo) explica la seva experiència JUMP Math.

La Marta Crespo (docent de Primària), l’Alex García i l’Aitzol Viar (docents de Secundària) del Col·legi Santíssima Trinitat Ikastetxea (Getxo), ens expliquen avui la seva experiència amb JUMP Math. 

L’escola, ubicada al cor d’Algorta (Getxo) des de 1954, compta actualment amb al voltant de 300 alumnes d’entre 1 i 16 anys (entre els cursos de primer i segon cicle d’Infantil, Primària i ESO) i té com a pilars fonamentals la inclusió, la proximitat amb les famílies, la solidaritat amb els més desfavorits, l’adaptació a les necessitats dels seus alumnes i el respecte per la rigorositat acadèmica. 

Reptes en l’ensenyament de les matemàtiques 

La Marta, l’Alex i l’Aitzol s’enfrontaven amb dos grans reptes a l’hora d’ensenyar matemàtiques: la desmotivació i l’abandó. Ells mateixos ens expliquen que la manca d’esforç i dedicació originada per la desmotivació dels alumnes amb més dificultats feia que moltes vegades resultés complicat fer de les matemàtiques una assignatura atractiva. 

En aquest context, el Departament de Matemàtiques ja feia temps que sospesava la necessitat de provar un mètode innovador. L’objectiu? Augmentar la motivació i millorar-ne els resultats acadèmics. Va ser així com després d’una minuciosa recerca, van trobar JUMP Math i el Col·legi Santíssima Trinitat Ikastetxea es va convertir, l’any 2019, en el primer centre en impartir aquesta metodologia a Biscaia. 

Ens expliquen quins han estat els factors claus pels quals es van decantar per JUMP Math:  

“Ens decantem per JUMP Math pels aspectes següents: 

  1. Un mètode sistemàtic que reforça la confiança amb exercicis regulars.  
  1. El format del llibre: en blanc i negre, sense distraccions, com els quaderns de comptes de tota la vida, amb exercicis que augmenten la dificultat de forma progressiva i mostrant només la teoria imprescindible. 
  1. Un procés d’aprenentatge que va del que és concret al que és abstracte treballant contínuament amb diagrames i taules. 
  1. La formació i el seguiment gratuïts per part de l’equip de JUMP Math.“ 

Implantació de JUMP Math al centre educatiu 

La implantació de JUMP Math al Departament de Matemàtiques ha implicat diversos canvis. 

Per a la Marta, l’Alex i Aitzol, el més important ha estat que els seus alumnes interioritzin que darrere dels nombres, les operacions i algorismes hi ha situacions reals de les que emanen les mateixes matemàtiques. Conèixer i comprendre aquestes situacions reals fa que desenvolupin una intuïció i aquesta intuïció fa que ells mateixos puguin avaluar si els resultats obtinguts són correctes o no. Asseguren que amb el mètode JUMP Math els alumnes són capaços de comprendre els conceptes matemàtics, no pas perquè siguin memoritzats, sinó perquè són experimentats des de la necessitat de la pràctica. 

A més, JUMP Math ha afavorit el subtil pas del concret a l’abstracte i el saber fer matemàtiques mitjançant diagrames, sense nombres en les primeres fases. 

Aquesta implantació va suposar, per als docents, gran expectació i un canvi radical en la metodologia habitual i, per als alumnes, un augment de la motivació que es pot constatar mitjançant cares de satisfacció i frases com: “Ahhh, és per això!”, “Què fàcil!”, “Abans no ho entenia.” 

Si vols conèixer què opinen els alumnes del Col·legi Santíssima Trinitat Ikastetxea sobre JUMP Math, et convidem a visualitzar el següent vídeo: “JUMP Math: Els alumnes comparteixen la seva experiència”. 

Canvis en el rendiment acadèmic 

En el pla acadèmic, els alumnes del centre, a partir de la implantació de JUMP Math, han registrat una millora gradual en el rendiment i els resultats. Si voleu, podeu llegir més sobre les investigacions publicades que evidencien la rigorositat de l’itinerari proposat per JUMP Math aquí

A la Marta, l’Alex i l’Aitzol els omple de satisfacció com a docents comprovar que les matemàtiques han deixat de ser l’assignatura “difícil i avorrida” per convertir-se en una de les més motivadores. 

També ens comenten que, gràcies a l’augment de la motivació i el gaudi per les matemàtiques, els alumnes de l’ESO, en els darrers anys, han participat en diversos concursos matemàtics. 

Claus per a una bona implantació de JUMP Math 

Per a ells, les claus per a una bona i àgil implantació de JUMP Math són: anar de menys a més, no ofuscar-se davant de la impossibilitat de no poder impartir tota la matèria del llibre i consultar els dubtes amb els assessors de JUMP Math. 

Per acabar l’entrevista, els docents del Col·legi Santíssima Trinitat Ikastetxea (Getxo), han volgut aconsellar tots aquells docents i escoles que vulguin millorar l’ensenyament de les matemàtiques amb JUMP Math: 

“Als que estigueu interessats us diria que ho proveu primer en un o dos cursos (en cursos entre 5è de primària i 1r d’ESO). Només cal invertir al llibre. Animeu-vos, perquè tot i ser el cas que el mètode no us funcioni, que no ho creiem, segur que almenys tindríeu l’oportunitat d’aprendre nous principis i mètodes d’ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques.” 

Si tu també vols implantar JUMP Math i formar part de la xarxa de centres educatius que ja ho estan aplicant, posa’t en contacte i et farem arribar tota la informació i assessorament que necessitis. 

Comparte