JUM MATH Actualidad

5 Dec 2019

CEIP Virgen del Cortijo: Ens ha permès fer desaparèixer el sentiment de que són dolents en matemàtiques

Entrevistem a Luis García, coordinador d’implantació de JUMP Math per a conèixer la seva experiència com a docent i ensenyant matemàtiques amb JUMP Math.

El CEIP Verge del Mas és un centre educatiu de Madrid que combina diferents programes com el de centre bilingüe i el de centre prioritari d’alumnes TEA (Trastorn d’Espectre Autista). Fa tres anys, l’equip directiu es dió compte que el sistema tradicional d’aprenentatge basat en l’explicació i la repetició no era efectiu i va decidir desenvolupar el projecte educatiu Hipatia. L’objectiu principal del projecte és l’aprenentatge a través de l’experimentació i la manipulació. En definitiva, l’ús a l’aula d’un context més real que el purament teòric. “En l’àrea de matemàtiques, JUMP Math encaixa perfectament amb el projecte de centre i la formació que hem rebut des de l’inici ens ha permès una implantació molt ràpida de primer a sisè de primària”, comenta Luis.

“La falta de motivació i la immediatesa en què està immersa la societat dificulten que els estudiants desenvolupin aptituds relacionades amb l’esforç i la capacitat d’atenció. El sistema educatiu tradicional marca un ritme d’aprenentatge difícil de seguir per tots els estudiants”. Per aquesta raó, Luis opina que un dels reptes dels docents és trobar la manera d’arribar a tots els alumnes.

En aquest sentit, el canvi principal a l’escola a partir de JUMP Math ha estat conscienciar a l’equip de docents sobre la necessitat d’ensenyar matemàtiques d’una forma més pausada, pensant que els aprenentatges necessiten el seu temps i crear així una línia metodològica comuna per a tot el centre.

“JUMP Math inculca l’aprenentatge matemàtic des dels fonaments més bàsics relacionats amb la manipulació i el joc, fins al simbolisme i l’algorisme matemàtic. I ho fa avançant en petits passos, minimitzant el que els alumnes es perdin. Així augmenta la motivació dels alumnes i fa que es vegin capaços d’aprendre matemàtiques. Això ens ha permès anar traient a poc a poc de l’aula el sentiment que tenen molts alumnes que són dolents en matemàtiques”.
El procés d’ensenyar matemàtiques d’una forma completament diferent ha tingut en la Guia per a Docents un dels elements bàsics de suport ja que, segons l’equip docent, els ha ofert una formació matemàtica molt potent.

“És sorprenent com ara, quan ens reunim a la sala de docents, tenim milers d’anècdotes que contar-nos. Amb el plantejo de reptes comuns creix la necessitat de col·laboració entre tots i de compartir dubtes i dificultats que ens trobem en aquest canvi de mentalitat en l’ensenyament de matemàtiques. També, compartim la il·lusió que sentim en veure que els alumnes són capaços de resoldre activitats de diferents formes”.

A curt termini, l’objectiu prioritari del CEIP Verge del Mas és continuar el desenvolupament del seu projecte de centre. “Una vegada assentat el model d’ensenyament-aprenentatge, ara volem adaptar altres elements com l’avaluació”. Per a millorar en l’ensenyament, Luis afirma que és fonamental no conformar-se mai i buscar sempre noves maneres de millorar. No podríem estar més d’acord!

Moltes gràcies Luis i a tot l’equip docent del CEIP Verge del Mas per compartir la vostra experiència.