JUM MATH Actualidad

27 juny 2019

Alumnes de l’Escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia aconsegueixen resultats extraordinaris als Premis Cangur

El Biel, la Blanca, el Carlos, l’Eduard, la Laia i el Tomás són alguns dels alumnes de cinquè de primària de l’Escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia, que, junt als de de l’Escola Avenç i l’Escola Ramon Fuster que conformen la Fundació Collserola, aprenen les matemàtiques des de fa cinc anys amb JUMP Math.

Encara que els alumnes de secundària i batxillerat de l’escola participen en els Premis Cangur des de fa alguns anys, els grups classe de cinquè i sisè de primària han participat aquest any per primera vegada i ho han fet aconseguint resultats extraordinaris: el Tomás s’ha emportat el primer premi, mentre que l’Enzo, la Rita i el Nicolás han quedat entre l’1 per cent amb millors resultats. Amés, altres 22 alumnes de cinquè i 27 de sisè de l’escola, han quedat entre el sis per cent millor posicionats.

Els Premis Cangur són una activitat enfocada a acostar les matemàtiques als més joves i despertar el seu interès a través de 30 preguntes repte en forma de problemes matemàtics. Cada pregunta proposa cinc solucions i només una és correcta.

Xerrem amb sis dels alumnes de l’Escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia i amb la cap d’estudis d’infantil i primària, Montse Canal, sobre la seva experiència participant en els Premis Cangur i aprenent matemàtiques.

El primer que ens comenten, i en el que alumnes i docent coincideixen, és que més enllà dels bons resultats, el més important és l’haver participat. La Montse Canal afegeix: “sobretot estem contents per la participació dels nens i perquè es veuen capaços d’enfrontar-se a petites proves. Per a ells, és una experiència més per a aplicar els coneixements adquirits a l’aula. Des de l’equip docent, fem que per a ells sigui fàcil”.

El Carles comenta que per a ell ha estat molt divertit participar en els Premis Cangur i que estava molt tranquil perquè la seva classe ha realitzat les proves des de la casa de “convis”, la casa de convivències on passen les colònies de fi de curs. El Biel reconeix que al principi va sentir una mica de pressió per si els resultats no eren bons, però com al final es tracta de participar, reflexiona: “encara que quedis l’últim, sempre estaràs per davant dels que no han participat”. Per a l’Eduard ha estat una forma de repassar conceptes.

El Tomás, apassionat de les matemàtiques i la programació, explica que sentia curiositat per veure què passaria si participava en els Premis Cangur. Quan li preguntem “i què ha passat?”, reconeix tímidament que ha guanyat el primer premi: “encara que no hagués guanyat, el que més m’ha agradat és participar”. La Laia i la Blanca coincideixen haver-los viscut com una nova experiència i “una forma de resoldre problemes diferent”.

Aquests alumnes formen part de la promoció que des de primer de primària aprèn matemàtiques amb JUMP Math i tots la trien com una de les seves assignatures preferides juntament amb les llengües, l’educació física i la plàstica. Per a ells, les classes de matemàtiques són fàcils i divertides.

La Montse Canal comenta: “aquesta promoció té la comprensió dels conceptes molt més clara. A l’aula, el nivell de participació dels alumnes és total, a diferència d’abans en què es reduïa a tres o quatre. No hi ha distraccions, la simplicitat del quadern per als estudiants afavoreix la concentració dels alumnes i, davant de dificultats, la seva motivació mai disminueix. Ara els alumnes resolen els exercicis amb una operació, un dibuix, una recta numèrica o un gràfic de barres. JUMP Math ens dóna infinites possibilitats i no deixen mai de sorprendre’t”.

Si han de triar, a l’Eduard i la Blanca els encanten les multiplicacions, el Biel prefereix els decimals, el Carles aposta per la geometria molt més que la suma i la resta portant que no li agraden tant. I al Tomás li agrada “absolutament tot de les mates”. Fora de l’aula reconeix quedar-se relaxat creant problemes matemàtics per a després buscar una solució i l’ Eduard quan va a comprar el pa calcula el canvi que li han de retornar a través de la resta portant.

Amb 32 anys d’experiència en la docència, la Montse Canal creu que una de les claus de JUMP Math “és que la graduació de la dificultat dels conceptes fa que els alumnes aprenguin pujant una escala: graó a graó. No hi ha grans salts. Cada vegada que inicies un aprenentatge, el relaciones amb el pas anterior. En definitiva, és un generador de confiança i seguretat per a alumnes i docents”.

Fa cinc anys, les escoles de la Fundació Collserola, de Barcelona, tenien un repte: “No volíem que cap alumne ens digués que no era bo per a les matemàtiques”. Cinc anys més tard poden dir que el repte està superat.

No obstant això , la docència és un treball infinit i ara tenen altres reptes en els quals continuar treballant: “com a escola inclusiva que som, volem poder oferir més recursos als alumnes d’altes capacitats”, comenta la Montse. “JUMP Math ens facilita moltes eines, i per als alumnes que queden enrere les tenim cobertes, però potser necessitem encara més recursos per als d’altes capacitats.”

Mirant al futur, encara que amb tan sols 10 anys d’edat, aquest grup d’alumnes ja té una idea de què els agradaria ser de grans: l’Eduard pensa en una cosa relacionada amb els números. El Biel vol ser enginyer i el Carles, encara que diu que sincerament no ho sap, “sempre se m’ha donat bé el lego, així que enginyer de vaixells seria una opció”. El Tomás estar convençut que les matemàtiques i la programació són les professions del futur. A la Laia li encanta l’interiorisme i la decoració i la Blanca vol “crear una empresa per a ajudar els éssers humans”.

Estem convençuts que aconseguiran ser tot el que es proposin i, si no es tracta d’una professió relacionada amb les matemàtiques, serà per elecció però no perquè creguin “que no són de mates”.

¡Moltes gràcies nois i noies, i a tot l’equip de l’Escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia, per compartir la vostra experiència!